"Cikgu, anak saya pergi sekolah cikgu... saya hantar tadi pagi"

Tulisan ini dikongsikan oleh Cikgu Fauzi yang menceritakan kisah harapan seorang pakcik. Walaupun kehidupannya yang serba kekurangan, beliau berusaha menyediakan kemudahan dan keselesaan untuk anaknya yang masih bersekolah. Namun, anaknya itu pula tidak menghargai pengorbanan beliau. Baca lagi:



Ni kali kedua.. aku jumpe pakcik ni.. datang sekolah.. cari anak die.. 1st time datang.. pakcik ni nak belikan baju sukan untuk anak die.. tapi datang sekolah anak tak de kat sekolah.. 

"Pagi tadi die keluar pegi sekolah cikgu.. pakai baju sekolah.. bawak beg sekolah.. minta duit nak bli baju sukan.. saya datang nak belikan.. cari die takde.. cikgu dia kata da lame die tak dtg skola.. saya takot die kne buang.. mane saya nak cari die ni ye..."

memang tak leh jawab.. sebab sah-sah anak die tak masok sekolah.. 

Arini.. pakcik ni datang lagi.. dok jengok kat tepi bilik aku ngadap ke padang..

"Assalamualaikum cik.. pakcik cari sape?.."

"Saya cari anak saya cikgu.. nak tengok die datang sekolah tak.. tadi saya pergi kelas die.. kawan-kawannye cakap budak-budak kelas die kat padang.."

Aku panggil budak.. suh carik anak pakcik ni.. 

"Cikgu.. budak-budak kelas die cakap ****** da 2 ari tak datang sekolah..."

Pakcik ni tengok aku.. muke die cam kompius.. 

"Cikgu.... anak saya pergi sekolah cikgu.. saya hantar tadi pagi... die pakai baju skolah.. bawak beg sekolah.. saya bagi duit blanje cikgu..."

Die terus jalan.. tekebil-kebil pakcik ni..muke tahan sedih... aku tau die kecewe gile ngan anak die..

Hmmm... hai la anak... kalo yang datang ni berbaju kot.. berkasut kilat.. keluar dari perot bmw, aku tak kesah.. tapi... ape dose bapak ko smpai ko nipu orang tua ni... sampai bile ko nak tengok bapak ko begini nasib nye.. tak teringin ke nak hepikan die.. die tak mintak ko belikan die banglo mewah tepi highway exit kajang tu.. die mintak ko g sekolah je.. tu pon susah ke?..

0 Response to ""Cikgu, anak saya pergi sekolah cikgu... saya hantar tadi pagi""

Post a Comment