(Video) "Pergi Balik Sebelum Aku Rembat Korang!


Video sekumpulan remaja lelaki merokok dan berjudi di sebuah restoran mamak, viral di laman sosial. Video berdurasi 57 saat yang dirakam dan dimuat naik oleh Norhafiza Hasrudin di laman Facebook, menarik perhatian netizen. 

"Sedih apabila saya sendiri melihad di depan mata ada sekumpulan anak-anak muda yang masih lagi bersekolah sedang leka bermain judi dan menghisap rokok di depan anak-anak saya dan juga orang awam.

"Sehingga suami saya bertanya, 'kenapa awak menangis?'. Lalu saya berkata saya sedih melihat anak bangsa sendiri leka dan bangga dengan apa yang mereka lakukan. Lalu suami saya pun terus memarahi dan menasihati anak-anak muda tersebut.

"Ya Allah, Engkau selamatkanlah anak-anak bangsaku. Engkau peliharalah mereka dan tunjukkanlah mereka ke jalan yang benar dan ke jalan yang Engkau redhai. Amin," katanya.


Berdasarkan rakaman video tersebut, sudah agak baik cara lelaki itu menegur sekumpulan anak muda itu. Namun, reaksi yang diberikan oleh mereka, amatlah mengecewakan. 

Langsung tiada menunjukkan mereka serik dan insaf dengan teguran itu. Sebaliknya dipamerkan wajah yang menyampah dan benci terhadap lelaki dewasa berkenaan.

Di zaman kita, di usia seperti mereka, kita berada di rumah membantu ibu bapa. Hendak melepak di kedai mamak pun, wang tak ada. Jika ada sekali pun, cuma cukup untuk perbelanjaan hari esok di sekolah.

Malangnya generasi zaman ini sudah berjinak-jinak dengan pelbagai aktiviti. Dari merokok. minum arak, berjudi dan lain-lain yang akhirnya akan menyebabkan mereka lalai dan terjerumus ke lembah kehancuran akhlak .

Hendak mengharapkan pihak berkuasa, tiada gunanya. Jadi, terpulanglah pada kita sendiri, apa yang kita akan lakukan jika terlihat situasi seperti ini. Nak berikan teguran atau hanya membutakan mata?

Link Video : https://www.facebook.com/media.hub/videos/10153648455784861/

0 Response to "(Video) "Pergi Balik Sebelum Aku Rembat Korang!"

Post a Comment